Végül is
Magyarország nem került a problematikus tagállamok közé a 2014-2020 közötti EU
büdzsé eldöntésekor és az a korrekt, ha
azt mondjuk, hogy ebben a magyar fél jó munkája
és a szerencse meg a régió iránti
nemzetközi aggodalom, figyelem egyaránt belejátszott.
Az eredmény szempontjából mindegy hogyan történt, ne legyünk elégedetlenek, mert most tényleg a lehetőségek
közül a jót hoztuk ki egy adott helyzetből a tárgyalások végszakaszában. Alaptalan lenne az ellenzék bármilyen
okoskodása, hogy mi minden lehetett volna másképp, jobban, mi mitől lett volna
több stb., és hagyjuk most azt is, hogy
ki szereti vagy nem az EU-t. Minden vetítési alap, számolási mód alapján, Magyarország
jobban járt, mint a legtöbb EU ország , de persze nem elég jól. Amit állítani
lehet az az, hogy névértéken nőtt az egy
főre eső nettó támogatás mértéke az
elősző időszakhoz képest, ugyanakkor valószínűleg árfolyam és inflációs szempontok
alapján sem csökken reálértékben jobban a támogatás
mértéke a következő időszakban,,ahogyan
csökken a legtöbb országé az egyébként
csökkenő egész EU büdzsé keretei között.
Sőt! A relatíve „nyertesek” között vagyunk, ha értelmezhető ez a
fogalomalkotás ebben az esetben.
Ráadásul
végső számokat nem lehet még mondani, mert pld. minden ciklus során ,akár 10% -ot
is kitehet a menet közbeni ilyen –olyan korrekciók
nagyságrendje, ahogyan az történt 2007 és 2014 között is. Ahogyan mondani szokták
ebben ennyi buli volt, ebből többet nem igen lehetett volna most magunknak kihozni.
Magyarország
számára az nagyon fontos még, hogy a
beruházások maximális uniós társfinanszírozási rátája 85 (és nem 75) százalék
lesz, és a közhatalmi intézmények (minisztériumok) kivételével költségként
elszámolható lesz a vissza nem igényelhető áfa, akárcsak a jelenlegi pénzügyi
időszakban. Ez évente a GDP 1% -át megközelítő megtakarítást jelent a büdzsének.
Ez utóbbi tétel ugyan benne van számszakilag a megítélt támogatásokban, de
jelentősége abban rejlik, hogy ha nem
így lenne, akkor ennyivel, azaz majd a
GDP 1%- val csökkentené vagy másképp
fogalmazva növelné annak terheit még akkor
is ha amúgy a támogatás még nagyobb lenne...
A medve
bőrére azonban még nem ihatunk előre. A Lisszaboni szerződés óta az EU hosszú távú pénzügyi kereteinek az elfogadásához is
kell az Európai Parlament jóváhagyása, márpedig a parlamentben helyet foglaló
pártok frakció vezetőinek első állásfoglalása erősen negatív:ez a megállapodás
nem erősíti, hanem gyengíti Európa gazdasági versenyképességét. Nem szolgálja
európai állampolgáraink elsődleges érdekeit” – fogalmaznak közleményükben a
frakcióvezetők, s leszögezik, hogy ebben a formában az EP nem tudja elfogadni a
pénteken született megállapodást.
Az
EP-frakcióvezetők szerint a csúcs
részvevői által elfogadott megállapodás strukturális
deficithez vezet, ez pedig nem megoldja a problémákat, hanem súlyosbítja őket a
kötelezettségvállalások és a kifizetések maximális szintje közötti különbség
miatt. A parlamenti frakcióvezetők szerint az unió költségvetésének az
alapszerződés értelmében egyensúlyban kell lennie.
Az EU
frakcióvezetőihez hasonlóan keményen
kritizálják mérvadó német lapok a tervezetet. A konzervatív die Welt szombati számában arról
ír, hogy a megállapodás
"bebetonozza a kiadási szerkezetet és a közösségben kialakult
viszonyokat", hiszen a mezőgazdaság támogatására "továbbra is
százmilliárdszámra költik az adófizetők pénzét". Támadja az újraelosztás
változatlanságát, mondván, hogy "az adófizetők lobbija sokkal gyengébb,
mint a gazdáké", pedig az volna a jobb, ha több pénz maradna az emberek
zsebében. A kormány- és államfőket csak az érdekelte, hogy otthon ne kelljen
túl nagy veszteségről beszámolni, ez pedig "túl kevés" - foglalja össze keserű szájízzel a véleményét a
Welt és tegyük hozzá, hogy sok minden megszívlelendő ebből..
A
szintén konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) már elnézőbb, ő az
irányt , vagyis a közösségi költségvetés visszafogását jónak tartja. Abban
egyet lehet érteni a FAZ-al, hogy a
nemzeti adósságfékek és a költségvetési szigor fokozásának korában nem lehet
úgy folytatni a dolgokat, mint a válság előtt, de abban nem ,hogy EU cselekvőképességét nem rontja a
költségvetés méretének csökkentése. És erre éppen egy laptársa , az egyik kevésbé
jómódú német tartományban, az egykori NDK területén fekvő
Mecklenburg-Elő-Pomerániában megjelenő Ostsee Zeitung világít rá.
A lap
szerint Kelet-Európa egyes térségei
rendkívül elmaradottak és az életszínvonal meg sem közelíti azt, amelyet
Kelet-Németország az uniós támogatások révén 20 év alatt elér. Nos ilyen
helyzetben szép dolog, hogy belátják, hogy
pld Szászországnak és társainak
hátrább kell lépniük a támogatandók sorában , de arra még sincs válasz, hogy Kelet
Európa ilyen méretű elszegényedése milyen módon szüntethető meg az források csökkenése
közepette..
Ráadásul
–ahogyan a lap rámutat -Kelet Európa mellett vannak az egész EU-t érintő
generális problémák, amelyek szintén forrásokért kiáltanak. Ilyen a fiatalkori munkanélküliség elleni küzdelem,
hiszen csupán 6 milliárd euró pótlólagos forrást irányoztak elő ennek az időzített társadalmi bombának a
hatástalanítására jóllehet már az 6
millió körül jár a fiatalkori
munkanélküliek száma, és Görögországban vagy Spanyolországban a fiatalok több
mint felének nincs munkája( amúgy is 30 % feletti ott a munkanélküliség,),
annak ellenére, hogy nyelveket beszélnek, jól képzettek., világot
látottak stb., ha úgy tetszik többre hivatottak, mint a korábbi nemzedékek.
Na most
ha ehhez hozzátesszük azt, hogy ugyanakkor az USA-ba és Németországba áramlik a
munkaerő, köztük nyilván a szakképzett fiatalok is , akkor ez igen sötét képet
fest Európa most is alacsony versenyképessége jövőjéről, már ami a humán
oldalt illeti. De hiányzik az infrastruktúra
és a kutatás fejlesztésének a forrása is
a versenyképességhez, ahogyan ezen jogosan kesereg több európai ország is a
mostani költségvetés elfogadása kapcsán..
Apropó
munkaerő vándorlás! Ez olyan drámai mértékben érint bennünket, hogy azonnali
cselekvés szükséges nemcsak a jövőbeli megállítására, hanem a fiatalok vissza hozatalára
is. Nem veszi eléggé komolyan ezt a kérdést a kormány , ez látszott abból is,
ahogyan felemás megoldással indult el az egészségügyben is, majd ott is leállt. Akár szokatlan módszerekkel is( pld. állami cégekből ingyenes részvényjuttatás bizonyos feltételekkel,
stb.), de itthon kellene tartani a fiatalokat, igaz ehhez az kellene hogy
beinduljon gazdaság. Amíg azonban nincsen vásárlóerő, kereslet addig jöhet bármilyen
terv , nagy koncepció egy tapodtat sem tudunk
elmozdulni jó irányba. Némi egyszerűsítéssel
élve, ha nincsen kereslet, akkor mindegy ,hogy 16 vagy 30 % -os adókulcs
mellett nem termelnek semmit a hazai vállalkozások.
Pősze
Lajos
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése