2016. november 19., szombat

Adó, bér? Csökkentés , növelés?





Gyakran említett fogalmak ezek  mostanában, nem alaptalanul.
Nem vitás, hogy a magyar bérszínvonalat  valahogyan már  rövidtávon is  jelentősen emelni kell.
Az sem vitás hogy a vállalkozások nyereségadójának csökkentése jól hangzik, de tegyük is  hozzá rögtön, hogy  ez már most nem magas.
A kérdés az, hogy mit célszerű és milyen összefüggésekben meglépni a bérek európai felzárkóztatása és a reménytelenül alacsony magyar versenyképesség növelése érdekében.
A vállalkozások nyereségadójának mostani  9%-ra csökkentése az illetékesek  szerint 145 mrd forintot hagy a vállalkozásoknál.
Tegyük hozzá  rögtön az erről folyó vita kedvéért, hogy  ugyanennyi megtakarítást el  lehetett volna érni a vállalkozásokat sújtó  bérterhek 10%-os  csökkentésével is, ami inkább mutatna a versenyképesség javítása felé.
Ugyanakkor a tavaly július óta végrehajtott béremelés(közszféra 7.5% , versenyszféra5.5%)  csak a vállalkozási szférára kb. 500 mrd  forint  évről évre  fennmaradó plusz   kiadást rótt és egy esetleges következő évi   mondjuk  5% os béremelés újabb 370 mrd forint kiadást, plusz terhet  jelentene.
Egyenlőre tehát kb. 730 mrd forint a kiadások előnye a vállalkozási szférában és tegyük hozzá, hogy ezt a kiadást  leginkább a közszférában végrehajtott 7.5%-os béremelés kényszerítette rá a vállalkozásokra.
 Ez azért említendő hangsúlyosan mert amúgy is stagnál illetve csökken a vállalkozások versenyképessége az EU átlagához képest. Annak ellenére is, hogy , mint fentebb említettem, már így sem magasak a terheik. Így pld az összes  vállalkozás által befizetett nyereségadó kb 650 mrd forint volt  2016-ban, ami egyben azt is jelenti, hogy egy újabb 7-8% os rájuk kényszerített béremelés lényegében  lenullázná ennek a szektornak a nyereségét.
Ugyanakkor a  bérek akárcsak a visegrádi átlaghoz való  felzárkóztatásához viszont legalább 25% os extra béremelés kellene a következő  5  évben ,  azaz kb 40-%-os hiszen a visegrádi országokban is lesz béremelés közben.
Nem vitás , hogy ezt a versenyszféra mai ismereteink szerint  nem képes kigazdálkodni . Sajnálatos módon legkevésbé a folyamatosan gyengülő  kkv szektor.
Béremelés azonban   kell, forrása pedig   a  versenyképesség javulása és/vagy GDP növekedése lehetne . 
A  GDP ugyan emelkedik, de egyrészt nem 7%- al, másrészt az éppen aktuális  kb. 2.2% os emelkedésből 3%- ért  eleve az EU támogatások felelősek, azaz  a termelékenység és a versenyképesség nem javul.
Ráadásul a GDP  az autógyárak és a külföldön dolgozó magyarok hazautalási nélkül  masszívan csökkenne.
A magas béremelések miatt megugrott a költségvetés bevétele,( a többlet 80% a járulékokból és ÁFÁ-ból jön) azonban ezt a pénzt a fenti gondolatok alapján csak és kizárólag termelékenység és versenyképesség növelésre lenne szabad fordítani..
Ennek pedig egyenlőre nincsen hazai felelőse, motorja, azaz létre kellene hozni egy olyan intézményes rendszert, amely nem irányítja a versenyszférát de  az összes lehetséges forrást( EU  támogatás, költségvetési többlet) a versenyképesség és termelékenység növelése felé tereli , számon is kérve a felhasználások módját.
A növekedés tehát önmagában a legjobb szándék mellett sem  elég, olyan  állapot a kívánatos , amelyben a hangsúly az igazán fontos  mutatókon van.
A béremelés sem elég önmagában  és aligha lesz belőle felzárkózás ( bérügyileg sem) mert valódi  forrás nélküli pénzkiáramlás. Ráadásul a lakosság sem éli meg  fellendülésként a magas ÁFA és a rendkívül magas árszínvonal miatt , amit egyébként a pénzkiáramlás  csak tovább növel.
100 Ft béremelésből  kevesebb mint 40%  netto az amit a lakosság elkölthet , ami természetesen nem semmi, de az általános magas árszínvonal miatt nem is érezhető  és főleg  nem javítja a lakosság vásárlóerejének pozícióit a szomszédos országok lakosaihoz képest.
Ráadásul mindez történik akkor, amikor a beruházási ráta reménytelenül  alacsony, most épphogy eléri a kritikus 20%-ot, azt is az EU pénzen történt beruházások miatt,  de nem rég átmenetileg  14% is volt.
Na most  az, hogy egy  már amúgy is csak  szerény  nyereséget felmutató szektor  hogy tud beruházási rátát növelni, egyáltalán fenntartani, eközben jelentős újabb bérterheket viselni az  egyenlőre rejtély.
Ráadásul a folyamatban lévő  beruházások egy jelentős része egyáltalán nem növeli a hatékonyságot,amolyan kényszerköltés ,ami a GDP-t  növeli, de nincsen hatékonyság növelő  hatása.
Ne kerteljünk: a főleg importból végrehajtott autóipari bedolgozások és a szaporodó gumigyárak  sem javítják egy   jottányit sem a versenyképességet, amit egyébként az elmúlt 10 év számai is mutatnak.
  Az sem mellékes , hogy a  hozzáadott érték vonatkozásában  európai szinten  is kimagaslóan  rosszul teljesítünk, sereghajtók vagyunk. Ez jórészt annak köszönhető, hogy a nagy autógyáraknak stb bedolgozó hazai cégek  is szinte csak importanyagot használnak. 
Lépni kell tehát  rendszerszinten is sürgősen   valamit, mert az önállóan kiragadott intézkedések nem állnak össze egy fejlődő gazdasággá és egy olyan felélési pályára kerülünk, amely   a 80-as években volt, amikor a termelékenység javítása helyett  feléltük a z újonnan megszerzett hiteleket és egy életre eladósodott az ország.
Talán még rosszabb is a helyzet több szempontból , mint akkor, mert a 80-as években EU pénzek és külföldön dolgozó magyarok hazautalásai nélkül is volt egyenletes  GDP növekedés.
Nagyon nem mindegy hogy mire fordítjuk az EU pénzeket és a   máshogy felszabaduló talált pénzeket, hogy feléljük vagy valóban szerkezeti  és termelékenységi  javításra fordítjuk .
Nagy most  a kormány felelőssége!
Úgy tűnik a gazdaságirányítás jelenlegi szerkezete nem teszi lehetővé a helyzet javítását, nem futnak össze egy kézben az irányítás, a támogatás, a termelékenység javítás és ellenőrzés eszközei.
Ez pedig lehetetlenné teszi a változást.
Hogy akkor mégis mit kellene, lehetne csinálni? Nem teljesen triviális de nem is eget rengető dolog.
Valószínűleg be kellene fejezni  mindenfajta adó  további csökkentését,  szükség van a bevételekre  a  pld  nagy rendszerek( Eü, Oktatás, nyugdíj) fenntartásában, az ország kinézetének feljavításában,( épületek, utak, parkok, intézmények, stb).
A vállalkozások  95% a számára további adócsökkentés egész egyszerűen amúgy sem   érzékelhető.
Pld a bérek munkáltató járulékának csökkentése valóban  az egész  vállalkozói szektort érintené, növelve ( de nem garantálva)annak  esélyét hogy versenyképesség  nő.
A bérfelzárkóztatást muszáj folytatni, de  úgy, hogy minden ebből befolyó pluszpénzt  szigorú előírások alapján  vissza kell juttatni ( 5 év alatt kb 2000 mrd forintot)a vállalkozási szféra versenyképességének javítására.
Semmilyen hatékonyságjavító csomag nem lehet eredményes, ha nincsen nyílt verseny minden területen.
Le kell állítani a "csak költsük el a pénzt valahogy" típusú beruházásokat és kizárólag közvetlenül a  hatékonyságot  javító fejlesztéseket kell támogatni.
Kormányzati szinten egy kézbe kell adni minden olyan jogkört, amely érdemi hatással lehet a vállalkozási szféra hatékonyságának növelésére. 


Időközben:
Megállapodott a kormány a szociális partnerekkel, a minimálbér 15, a garantált bérminimum 25 százalékkal nő jövőre, a munkáltatói járulékok 5 százalékponttal csökkennek 2018-ban a minimálbér újabb 8, a bérminimum 12 százalékkal nő és további 2 százalékponttal csökkennek a járulékok – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) ülését követően kedden Budapesten.
Nos ez a  bérmegállapodás  úgy illeszthető be a fentebbi  gondolat menetünkbe, hogy a megállapodás lényegében csak a következő  2 évi minimálbér emelés  forrását igyekszik biztosítani, azaz az 5%-os munkáltatói járulék csökkentés most , majd 2%-os 2018-ban   forintra megegyezik  azzal az összeggel amennyibe a munkáltatóknak kerül a kétszeri minimálbér emelés(15% és  8% ) .
Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy a mostani megállapodásban  egyetlen  szó nincs arról, hogy mi lenne a nem minimálbérek emelkedésének a  forrása, erre nem ad tehercsökkentést a megállapodás.
 Már pedig egyéb forrás híján csak azt lehet feltételezni, hogy a  magas közvetlen költségek miatt jó ha a GDP növekedés 60% -a mértékében tudnak majd átlagosan bért emelni   a vállalkozások anélkül hogy jelentős elbocsájtásokat hajtanának végre. Mivel reálisan 2.5% -nál nagyobb DGP növekedés nem várható, ez átlagosan 1.5% százalékos béremelést tenne lehetővé a nem minimálbéreseknél, ami nem sokkal visz  közelebb a  bérfelzárkóztatáshoz mondjuk akárcsak a Visegrádi négyek viszonylatában.  
Csodák nincsenek! Vagy meg van a forrása  valaminek és akkor az  fizethető vagy ha nincsen akkor elbocsájtások jönnek, meg spontán  lemorzsolódás az alacsonyan maradt bérek miatt.
Tovább  rontja a kilátásokat az a körülmény, hogy a nagyvállalati szektorban 50%- al magasabbak a bérek mint a kisvállalatoknál,  valamennyi  bértartalék is van a szektorban  és a terhek mellett így is zsugorodik a nagyvállalati szektor. Mi lesz akkor a kisvállalatokkal , amelyeknek nincsen semmi tartalékuk és  nem tudnak további forrásokat kigazdálkodni a béremelésekre?
Nyilván nagyobb számban tűnnek majd el ami rendkívül kedvezőtlen irányba tolná el a magyar gazdaság szerkezetét és a KKV szektor prosperitását, hiszen pld már ma is a hozzáadott érték 50%-át a nagyvállalati szektor adja.  
.
 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése