Nem akar a termelés beindulni sehogyan
sem ,a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban főleg nem . 20 éves mélyrepülésben vagyunk és divatos módon nem foghatunk túl sok mindent az
EU- ra sem , hiszen a legtöbb területen a kvóták töredékét sem használjuk ki.
Azzal védekeznek a rossz döntéseket hozók vagy lusta vezetők, hogy nem volna
piac a termékekre, kockázatos volna a termelés, stb. Ez úgy nem igaz tényszerűen, mint ahogyan
alapjában téves szemléletű megközelítés.
Csökken az élelmiszer ipar termelése,
annak belföldi értékesítési volumene, nő a behozatal , az élelmiszeripar
jövedelmezősége összességében romlik stb . Tehát minden lehetséges rossz jelen
van.
Ma termelni kell és a kész terméket
bemutatni, megszerettetni és eladni. Ez a sorrend!Nem baj , hogy most úgymond
válsághangulat van, biztos , hogy nemsokára nem az lesz és akkor nekünk ott
kellene állnunk már a rajtvonalon.
Képtelenség, hogy terméktanácsnak, termelési
szövetségeknek álcázott , sokszor ős kommunista kövületek ma is madzagon rángatják kormányt a demagógiájukkal és lobbi érdekeikkel miközben a kvóták nagy részét nem
használjuk ki, nem termelünk.,Nem úgy más országok, pld Lengyelország, amely
sokkal kedvezőtlenebb éghajlat ellenére is csúcsra járatja mezőgazdasági
termelését és láss csodát el tudja adni a termékeit. Képtelenség, hogy még a hazai kolbász vagy szalámi gyártáshoz is külföldről
kell sertés húst behozni, hogy nem tudunk
a marhatenyésztés területén( a tavalyi pici emelkedést hozó kivételes egy évet leszámítva) előbbre jutni,
hogy pld. csak paradicsomból az EU kvóta töredékét termeljük, a polcok meg
tele vannak behozott(pld az említett Lengyelországból is), , sokszor csapnivaló
minőségű termékekkel és közben mindenki úgy tesz, mintha minden rendben volna. Nem,
semmi sincs rendben a mezőgazdaság és az élelmiszeripar területén, ahol van a szabotázst le kell verni, a termelést
haladéktalanul be kell indítani. Mikor ha nem most, amikor van erre is 2/3?
Ha ez most nem történik meg akkor a mostani mélyrepülés garantáltan még tovább folytatódik a következő 20 évben,
aminek a végére talán már a búzát is importálni fogjuk. ,
Folytatva a teljesség igénye nélkül,pld. az elmúlt
évben 40-al csökkent a belföldön termelt
és értékesített bor mennyisége és az
import nőtt meg jelentősen az olcsóbb kategóriájú, de még minőségi borok piacán.
Az import mértéke közelít a lélektani határhoz, ami felett zuhanórepülésbe
mehet át a belföldi termelés.
Sokszor szóvá tettem már, most is
megteszem: tarthatatlan, hogy egyre rosszabb minőségű termékekkel, színvonallal
találkozunk hazai üzlethálózatokba vagy piacokon . Nő a külföldi , sokszor lejárt
szavatosságú, vagy gyanús minőségű termékek száma, a szezonális magyar termékek
nem tudják kiszorítani a külföldi, rosszabb és olcsóbb termékeket a szezonban
sem.
Mindenki tudna példákat hozni , nekem
csak annyi jut eszembe elsőre, hogy az általam földrajzi okok miatt
kényszerből látogatott Sparban az elmúlt
2 évben majd felére csökkent a
tőkehúsválaszték és a felvágottas pultban pedig évek óta reménytelenül ugyanazok a z ehetetlen,
gusztustalan páclétől csöpögő sonkának nevezett pépek, préselt sűrítmények,ki tudja micsodák mutogatják magukat egyre több, elsősorban ehetetlen külföldi szalámi társaságában.
Érhetetlen az is pld, hogy egy turisztikailag igen-igen kiemelt középvárosunk piacán miért nem lehet
normálisan minőségi termékekből(zöldség, gyümölcs) bevásárolni, hogy miért
kell inkább Budapesten bevásárolni odalátogatóban. Úton-útfélen csak kisstílű
lobbi érdekek, alacsony színvonal, a verseny hiánya, a termelés akadályoztatása,
stb. Ez ma a magyar mezőgazdaság fő jellemzője és sajnos eminens részei ennek a
rendszernek az úgynevezett hazai üzletláncok, termelési szövetségek, egyéb
formációk.
Készülhetnek bármilyen nagy Tervek,
világos, hogy csak a mezőgazdaság és az élelmiszeripar lehet a jövő Magyarországának az alapja és nem a
gyógy turizmus vagy a logisztikai
központok hálózata , még csak nem is a 4 autógyár stb. azzal együtt, hogy
egyáltalán nem kívánom elhallgatni ez
utóbbiak mégiscsak meglévő parciális szerepét.
Kb. a magyar mezőgazdaság és
élelmiszer iparral párhuzamos volt a BKV elmúlt 20 éve is. Mélyrepülés,
tehetetlenség, lobbi érdekek, korrupció, színvonalcsökkenés.
Jól tudjuk, hogy a BKV körüli enyhén
szólva is negatív jelenségek jelentős
mértékben járultak hozzá ahhoz, hogy a 2010-es választásokon a budapestiek nagy
számban fordultak el az MSZP-től, SZDSZ-től. A BKV sorsa már csak ezért is
fokozott figyelmet érdemelt volna politikailag. Ennek fényében nehezen érthető,
hogy úgy telt el lassan 2 év, hogy
bizton állíthatjuk ,érdemi dolog nem történt BKV-nál, hacsak annyi nem hogy megszaporodtak
a busz leállások, kigyulladások egyéb beázások stb. és verik az ellenőröket, sofőröket. Van
ennél még lejjebb?
Nemcsak megfelelő szervezeti átalakítások
nem történtek, de a meglévő, vagy sebtiben létrehozott új szervezetek vezetői
sem adták jelét annak, hogy értik, tudják, hol vannak, mi lenne dolguk?
Félreértés ne essék, nincsen szó
rendkívüli feladatról, megoldandó ügyek vannak, amikkel foglalkozni kellene,
amikhez érteni kellene, ahelyett, hogy kibicek gyűrűjében verítékezne a
tehetségtelenség.
Néhány hónap alatt át lehet világítani
egy ilyen vállalatot, utána meg lehet hozni a megfelelő vezetői döntéseket
a szükséges szervezeti vagy egyéb
tartalmi változtatásokról. Ehhez nem
kell 2 év!
Az már csak slusszpoén, hogy a
BKV-es team eddigi
legkonkrétabb ötlete a dugódíj lett volna egy olyan városban ahol már
nincs is dugó a csökkenő gépkocsi forgalom miatt. Még szerencse, hogy a
Parlament kapcsolt és leszavazta ezt a szerencsétlen javaslatot.
Vannak ugye villamosok, buszok,
menetrendek, forgalom, logisztika stb. Ezeket számba venni, optimalizálni, az
esetleg műszaki cseréket
beütemezni,végrehajtani stb. azért nem
ördöngösség és a pénzhiány
illetve a BKV örökölt adóssága sem lehet tartósan akadály. Az éves folyó működés költségeiről ugyanis nyilván évről –évre meg kell állapodni a
kormánnyal, a 80 mrd adósság pedig adósságkezelő technikával, a kormány
közreműködésével menedzselhető. Olyan logika nem létezhet, hogy azért mert
adóssága van a BKV- nak, azért nem foglakozzunk vele, vagy hogy az adósság ténye mentsék lehetne a
tétlenségre. Éppenséggel ellenkezőleg áll a dolog!
Hasonlatos a BKV vergődése a Magyar Posta vergődéséhez a 1990.- 2010-es időszak
között, amikor is a millió lobbi érdek, a hozzá nem értés, az átláthatatlanságtól
való félelem mind a mai napig konzerválta az évtizedekkel ezelőtti
állapotokat a posta
működésében és megakadályozott mindenfajta
modernizációt.
A BKV által beindított t hajózás,
látva hajók állapotát inkább tűnik
egyenlőre pótcselekvésnek az alapfunkciók feljavítása helyett. Nem tudom
pontosan mi áll a ferihegyi gyorsvasút
legújabb verziójának munkálatai mögött, de én biztos nem Kínára bíztam
volna ennek a csúcstechnikát igénylő dolognak a felépítését. Kína ugyanis nem a
csúcstechnika hazája, azt ő is inkább drágán megveszi külföldről
a stratégiai ágazataiba. Ha meg nem valami igazán modern dolgot
képzeltünk el gyorsvasútként, akkor inkább hagyjuk az egészet! Szóval inkább
csinálná egy német vagy francia cég ezt a gyorsvasutat, Kínának is ők
csinálják.
Pősze Lajos
,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése