Nyáron történtek
Mind a kül, mind a belpolitikában
talán a szokottabbnál is eseménydúsabb volt a nyár. Néhány dologhoz a pihenés miatt no meg
az idő múlása biztosította jobb perspektíva miatt csak most szólnék hozzá
röviden.
Kétségkívül Safarov kiadatása körül volt a legnagyobb felhajtás. Ennek az ügynek a megítélését nem a jog
oldaláról kell kezdeni, noha azt is figyelembe vette a magyar kormány. Ez az ügy
számunkra politikai kérdés volt. Egy olyan régióban , a Közép –Ázsia-i régióban
és ezen országok egyre virulensebb szervezeteiben rontotta Magyarország politikai
gazdasági terjeszkedési lehetőségeit, ahol pedig nyomulni szeretnénk. Nekünk
ezt a kérdést meg kellett oldani, pláne, hogy semmi közünk nem volt az előzményekhez.
Mi a fenét őrizzük mi 25-30 évig Safarovot ,mikor Azerbajdzsán mindig mindent
elkövetett és tette volna ezt a jövőben is ,hogy presszionálja Magyarországot, többek között lezárva ezzel térségbeli szükséges nyomulásunk elől az
utat. Ismétlem, egy olyan ügyben, aminek a keletkezéséhez Magyarországnak tulajdonképpen semmi köze nem
volt, és amitől jogszerűen szabadulhattunk is. Ez egy eléggé egyszerű történet
, nem is nagyon érdemes rajta sokat filózni.
Magam részéről nem hiszek az
ügylet üzleti hátterében, cserében dollármilliárdos állampapír vásárlások, stb.
Elsősorban ezért nem, mert tévedés azt hinni, hogy ezek az olaj országok arra
költik milliárdjaikat, amikre csak
akarják. Nem mennék a részletekbe most , de a világ pénzügyi(politikai)
rendszere eléggé komplexen összefüggő rendszer és egy -egy ilyen lépés ( több
milliárdos külföldi papírvásárlások, stb.) aligha képzelhető el egy-két nagyhatalom hallgatólagos hozzájárulása nélkül, ráadásul
ezen olaj országok elnökei körül szoros hálót vontak már a nagyhatalmi érdekeket képviselő speciális
tanácsadók.
Mindegy tehát az is, hogy Orbán
vagy más döntött ebben az ügyben ,számunkra csak az volt a fontos, hogy legyünk túl rajta minél hamarább, örmény barátaink pedig néhány hónap alatt be
fogják látni, hogy Magyarország számára más logikus lépés ebben az ügyben nem
volt.
Augusztusban kiszivárgott, hogy Angela Merkel és kormánya új EU-s szerződést akar, amely
mélyülő politikai integrációt irányozna elő az EU 27 tagországa között. Merkel
azt akarja, hogy az európai vezetők egy új szerződésen kezdjenek el dolgozni a
decemberi csúcstalálkozón. Egyes hírek szerint a szerződés olyan rendelkezéseket tartalmazhat, amelyek
több hatalmat adnának a luxemburgi székhelyű Európai Bíróságnak a tagállamok
költségvetésének ellenőrzésére, és esetleges büntetésére a deficit szintek
túllépése esetén. Merkel korábban többször mondta, hogy mélyebb politikai
integrációra van szükség a mélyülő gazdasági integráció egyensúlyozására, amely
nélkül nincs esély az európai válság megoldására.
Ezt a gondolatot képviselte később
Barosso, az Európai Bizottság elnöke az EU
helyzetét értékelő szokásos éves beszédében , amikor bejelentette, hogy európai országok erős demokratikus
államszövetségére van szükség Európában .
Kiemelten fontosnak tartotta
a gazdasági integráció következő fontos lépéseként értelmezhető banki unióról
szóló javaslatot, mondván, hogy szükségünk van egy egységes pénzügyi
felügyeleti mechanizmusra. A bankok és a pénzpiac nemzetközivé váltak az utóbbi
évtizedekben, nem úgy a szabályok és a
szabályozószervek nem. Ezért az EB az Európai Központi Bankot (EKB) az európai
bankok felügyeletével bízza meg, az egyes nemzeti jegybankok pedig mint az EKB
helyi erődítményei működnek majd. Az új struktúra remélhetőleg magával hozza a bankszektor
reformját, és az pedig a reálgazdaság megújulását.
A már csak hab a tortán és elismerés Orbánék
gondolkodása felé, hogy Barroso megerősítette, hogy az EB továbbra is harcol a
pénzügyi tranzakciós adó bevezetésért, azért,hogy „ne csak a bankok járjanak
jól az emberekkel, de az embereknek is legyen haszna a bankokból.”
Na most röviden mindez azt
jelenti, hogy valami lesz itt az EU -val, ha más nem folytatódik a lassú és
keserves útkeresés, de biztos, hogy lesz egy mag, a németek vezette mag ,amelyik
tovább lép majd a föderáció elmélyítésében. Számunkra, Magyarország számára azt
kell mérlegelni, hogy vannak-e reális körülményeknek, adottságok az önállósodás
erőltetésére vagy pedig a maghoz való tartozás hoz többet a kon yhára. És itt most nemcsak gazdasági kérdésekről van
szó, hanem arról is, hogy első számú külpolitikai feladatunkat, a Kárpát -medence
magyarságának minél teljesebb integrációját melyik úton járva tudjuk kitérők és
törés nélkül végigvinni. Óriási viták
előtt állnak az EU tagországai, nálunk is
valószínűleg az első számú belpolitikai vitatéma lesz ez a következő 2 évben.
Az EU ellenesség ráadásul olyan táptalaj a szélsőségeknek és anarchistáknak,
mint a gólyának a lápos, bár a mostani holland
választások eredménye, Hollande
visszavonulója vagy a kardoskodó spanyol
és olasz lobbi csendesedése azt jelzi, hogy a nagy országok is érzik, hogy nagy a tét,
amit a szükségszerűségek tényszerű rögzítése mellett túl nagy kockázat volna
belpolitikai csatározásokban bagatellizálni ,figyelmen kívül hagyni.
Hogy jól lássuk mi is a
tét Európa számára nézzünk egy konkrét
példát. A héten a Fed (FOMC) kétnapos ülését követően monetáris lazítási intézkedéscsomaggal állt
elő. Ennek alapján bővül a Fed eszközvásárlási programja. Ennek keretében az
eddigieken felül további havi 40 milliárd dolláros kötvényvásárlást hajtanak
végre a jelzálogpiacon és ez addig folytatódik,amíg a Fed úgy ítéli meg,
hogy a gazdasági növekedés további gyorsítására van szükség a munkaerő piaci
helyzet javítása érdekében. Na most ez éves szinten csak 20% -al kevesebb
összeg, mint az EU teljes mentőalapja(az ESM) aminek előkészítése,ratifikálása évekbe telt. Ezzel
szemben a FED meg hoz egy döntést egyik
délután és másnap meg hozzákezd kiviteléshez. Nyilván találhatnánk az USA –hoz
hasonló ázsiai analógiát is arra, hogy
érzékeltessük: mekkora lemaradásban van Európa minden szempontból,
mennyire is szükségszerű számos új, akár
radikális elem beépítése az integrációs folyamatba ahhoz, hogy Európa
jövője , versenyben maradása biztosítva legyen. És akkor még nem is beszéltünk
a FED szintén most bejelentett azon szándékáról
, hogy fenntartja 0-0,25%-os kamatcélt 2015 közepéig, ami kedvező dollárárfolyamot, olcsó hiteleket, ,
olcsó, versenyképes vonzó árakat , stb. hoz majd az USA-ban és ezzel nyilván
erősíti az USA gazdasági súlyát a világban.
Gyurcsány Ferenc éhségsztrájkot folytat a Kossuth héten. Oké, csinálja ha van kedve hozzá, ezzel
nincsen gondom , a mostani hatalom meg is engedte neki, stb. Gyurcsány tehát szemmel láthatólag szereti a Kossuth teret és elvárja, hogy odaengedjék !De
akkor miért sajnálta másoktól 2006-ban és utána? Miért nem engedélyezte a FIDESZ 2006 -ban tervezett nagy demonstrációját
a Kossuth térre? Emlékszünk ,hogy zavaros szlovák anarchisták robbantással
fenyegető állítólagos üzeneteikre,
titkosszolgálati jelzésekre hivatkozva betiltották a Fidesz tervezett
tüntetését? Kik volta ezek az állítólagos robbantók és fenyegetőzők? Voltak-e
egyáltalán? Kik szállították a nyilvánvalóan hamis titkosszolgálati
jelentéseket?Itt volna az apropó ezt most gyorsan feltárni, a szolgálatok irattárában
nyilván található ezt segítő anyag.
Az IMF tárgyalások is felsorakoztak
Loch Ness-i hírek mellé a nyáron. Safarov
kiadásához hasonlóan végül is ez is egy egyszerű ügy. Ahogy az sem elsősorban
jogi ,hanem politikai kérdés volt számunkra, úgy egy esetleges IMF megállapodás
sem gazdasági ,inkább politikai kérdés. Ha el tudunk érni nagyobb gazdaság-politikai beáldozások nélkül egy min 15 milliárd dolláros készenléti típusú hitelt (SBA), vagy még inkább egy elővigyázatossági hitelt (PCL) nos az buli volna , már csak azért is
mert ne felejtsük el, hogy 2008-ban ,amikor beütött a válság akkor az EU
tartózkodott hosszú ideig Magyarország megsegítésétől, gyakorlatilag belelöktek
minket a háttérben az IMF hálójába.
Ha nem megy ez elsőre egy ilyen megállapodás akkor tárgyalgatunk
tovább, erre még van idő.
Végezetül ne feledkezzünk meg
szélsőségeseinkről sem, annyira igyekeztek nyáron a felszínen maradni, hogy ez méltatlan
lenne részünkről. Az úgynevezett Szegedi ügy engem nem lepett meg, számomra már
2010-re világossá vált, hogy a Jobbikban senki és semmi nem az, akinek vagy
aminek látszik vagy vallja magát. Ezért is döntöttem akkor úgy, hogy nem vagyok
hajlandó kompromisszumokra , pld. arra,
hogy tűrjem , hogy többek között az én
nevemmel is visszaélve kiszolgáltatott, nehéz sorsú embereket kábítsanak. Nem kívántam asszisztálni
ahhoz,hogy azok nehéz helyzetével és elkeseredettségével
visszaélve, arra rájátszva gárdaszervezés, Irán támogatása , EU ellenes
gyűlölködés ,stb ürügyén ki tudja honnan
támogatott néhány jött-ment alak sütögesse a pecsenyéjét , bomlassza és mélybe rántsa az országot.
Valaki nemrég kiderítetett,
hogy egy Varga Béla nevű kinti magyar lehet a tulajdonosa a kuruc.info nevű ocsmányságnak,
a Jobbik és anarchista csatlósaik közös szellemi mentorának, bázisának . Nem igazán értem,
hogyan lett ez most téma, talán csak az uborkaszezon tette ezt, mert hogy ez a megfelelő domain regisztrációkban évek óta fel
van tüntetve, többször közzétették a magyar
médiában is.
Maga Varga Béla sem igazán
érdekes figura, nincsen vele kapcsolatban semmi meglepő, újszerű dolog. Ha
valaki utána néz vagy beleolvas néhány vele készült újabb interjúba annak
nyilvánvalóvá válik, hogy ő bábáskodik a kuruc .infó körül. Ez amúgy abból is
következtethető, hogy láthatóan semmiben
sem különbözik hazai anarchista társaitól, hozzájuk hasonlóan buta, arrogáns, demagóg.
Azt hiszi, hogy az USA-ban a sajtó és szólásszabadság azt is jelenti, hogy
szabadon lehet gyűlöletre, mások megsemmisítésére, elnyomására uszító dolgokat
közzétenni. Nos ebben is téved Kurucos és jobbikos társaival együtt.
Pősze Lajos
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése