2012. február 11., szombat

Mindjárt félidő!

 3 hónap és  félidőnél járunk a parlamenti ciklusban. Azért majd 2 év után lehet már következtetéseket levonni a parlamenti és kormányzati munkát illetően. Napi szinten talán  a kormányzati munka van jobban   szem előtt, könnyebb a döntéseket megtudni , átlátni, olvasni stb.








Egy nagy hiányom végig volt a kormányzati munkát illetően, nevezetesen az, hogy a munkahelyteremtésben és ezen keresztül a vidékfejlesztésben  jóformán semmi nem történt. Pedig volt erre csúcsminisztérium is, meg társminisztérium is, volt rá apparátus, hogy ezt kidolgozzák, menedzseljék! De nem!
( Tévedés ne essék nem elsősorban a közmunkákra gondolok ,bár azok is fontosak, hanem a   tartós vidékfejlesztés eredményeképpen létre jövő és  hozzáadott értéket teremtő munkákra)

Miért nem lehettet pld. azonnal az újonnan felállított megyei  kormányzati hivatalok feladatává tenni, hogy minden megyére vagy régióra, szinte személyre lebontott foglalkoztatási vagy munkahely teremtési programot dolgozzanak ki és annak megvalósulását ellenőrizzék. Ez másképp ugyanis nem megy, ahogy mondani szokták valakinek csinálni  is kell, nemcsak beszélni  róla. Máshol is így csinálták ezt, névszerinti adatbázisban rögzítették az egész lakosságot, ki ,hol  mihez ért,mit szeretne csinálni, ki fogja őt alkalmazni, mit kell ezért tenni stb.
Arról nem is beszélek, hogy a beruházások támogatását,  egyáltalán engedélyezését vagy éppen  kezdeményezését is ennek kell alárendelni ,

Sajnálatos, hogy általában is nagyon kevés konkrétum történt a gazdasági kormányzás területén , ami lényegében  kimerült az  adórendszer módosításában és  néhány egyéb fiskális döntés meghozatalában. Ez azonban kevés, ez lehetett volna mondjuk  2 hónapi teljesítménye a kormánynak,de nem 2 éves. Kevesebb nagy teória kell  és több szorgalom  és gyakorlati kreativitás a hétköznapok gazdasági  kormányzásában.
.Magától ugyanis nem fog beindulni a gazdaság,elméletek itt nem segítenek, ehhez nagyon határozott, konkrét  kormányzati döntések kellenek.  Ma fogyasztás és kereslet alig van, ebből kifolyólag leépül az  egyébként éppen stratégiainak szánt kkv szektor, ez még  tovább csökkenti a keresletet stb.  Ha nem történik alapvető strukturális beavatkozás a gazdaság fellendítése érdekében, akkor nem fog növekedni a belső fogyasztás , ergo a belpiacra termelés sem.  Ha lesz is GDP növekedés, az a multik miatt lesz, amik hasznából nekünk morzsák jutnak  majd  csak.
Be kell avatkozni, új konkrét gazdaság élénkítési  program kell, aminek része az is, hogy pénzt kell pumpálni a termelésbe. És ennek a pénznek a forrását elő kell teremteni. Legalább 10 mrd dollár kell erre a célra, hogy legyen hatás is és elég gyors legyen a beindulás. .A világ különböző részein a gazdasági válságra, recesszióra  adott kezelési megoldások bebizonyították, hogy megszorításokkal nem lehet a válságból kilábalni, ezt mára már az utolsóként ellenálló németek is belátták.

Apropó németek. Magam évek óta következetesen képviselem írásaimban és felszólalásaimban, hogy a Magyarország   legfontosabb partnere  a válságból való kilábalásban  de  általában is hosszabb távon Németország lehet. Örülök neki , hogy végre ezt a kormányzó párt vezetői is belátták. Miután némi csalódással tértek vissza Vámbéry Ármint is megszégyenítő világ körüli   gazdasági kortes körútjukról  felismerték, bevallották  ezt és remélhetőleg ennek szellemében ápolják majd a kapcsolatainkat is.

Nem akarok elébe vágni az itthon még lefolytatandó vitának , de  ide kívánkozik a viszonyunk  a március 1-jén aláírandó költségvetési politika szorosabb összehangolását előirányzó új kormányközi szerződéshez.  Máris támadták Orbánt, hogy úgymond  előzetesen hozzájárult ehhez és pld a  csehek elutasították illetve  még kivárnak vele egy-két vita erejéig. Ja kérem , a csehek megtehetik. Ha valaki Németország szomszédja , akkor némi túlzással vagy viccesen szólva  azt mond amit akar,nincsen nagy jelentősége, a nagy szomszéd úgyis viszi a hátán .
Mi azonban nem vagyunk közvetlen szomszédok és nem volt önálló császárajánlási jogunk a Német- római  Császárságban, mint ahogy  a cseheknek volt már ezer éve, szóval jobb ha inkább nem indulatból közelítünk a dolgokhoz hanem józan ésszel a hosszú távú érdekeinket előtérbe helyezve.

Ami a parlamenti munkát illeti annak megítélésére  rányomta bélyegét az elmúlt időszak  főként az EU -val folytatott vitasorozata. Sok kérdést fel lehet tenni természetesen: taktikus volt-e a különadókat bevezetni a bankokkal, energetikai  és távközlési cégekkel szembe, amit ugye sokan úgy interpretálnak, hogy ezzel ástuk a  ki csatabárdot. . Vagy kellett-e tovább hergelni  a bankokat a végtörlesztésekkel., árfolyamgátakkal stb. Ezek jól hangzó kérdések, de rögtön szembe kell állítanunk, azt, hogy és ha nem ezt tesszük  akkor mi mást  lehetett volna csinálni? A lakossággal kellett volna ezeket a tételeket - amik több száz milliárd  forintra  rúgnak –kifizettetni. Persze, hogy szereztünk ellenségeket, persze, hogy támadták a kormányt! De jó ha nem felejtjük, hogy ezek már nem egységes  EU vagy konkrét országok támadásai, sokkal inkább egyes lobbik bosszúakciói voltak ellenünk.
Jobb ugyanis ha hozzászokunk,  hogy az EU tagsággal újfajta kihívások érhetik az országot a külső  támadások területén is. Hogy határok már nem igen vannak olyan lobbik tevékenykednek már az EU – n belül, amiknek  a szervezeti hálója, érdekeltségi rendszere  másképpen van szőve,  mint az országokat  tömörítő politikai szervezeteké.. És ez a jövőben még inkább így lesz, fel kell készülnünk erre és arra is,  hogy a jövőben egyre több ilyen lobbi támadás fogja érni az országot Ezek permanensek lesznek és értelemszerűen igyekeznek majd beavatkozni a magyar belpolitikába is, akár oly módon  is, hogy megpróbáljanak kormányokat elmozdítani. Végül is  ilyen  a politika és senki nem létezik légüres térben, a nagy baj  az lenne, ha erre nem készülnénk fel, és nem tanulnánk meg folyamatosan ellene harcolni a magunk módján.  Ahogyan ezt  teszik mások is..

Folyamatosan kell harcolnunk és védeni  az érdekeinket, ez nem lehet vitás. Most is olyanok támadnak bennünket, főleg multik és sameszaik, akik a legtöbb kárt okozták az országnak és most ,hogy már nem tudják folytatni a fosztogatást elmennek,  legalábbis  leépítenek  de még bosszúból visszaszúrnak. Egyre kisebb létszámmal dolgoznak még megmaradt  hazai vállalataiknál, érdekeltségeikben, termékeik folyamatosan romló minőségűek, eltűnik a szerviz szolgáltatás a termékeik mögül, stb. A bankok  leépítik vagy a teljes vagy csak a lakossági üzletágakat, néhány főt hagynak meg  csak, éppen annyit amennyivel még  meg lehet csípni egy-két államilag garantált nagyberuházás finanszírozását. Azok a bankok pld.  amelyek sokszor számos tevékenységüket engedély nélkül vagy más vonatkozásban  törvénytelenül végezték most engedéllyel  sem akarják azt folytatni, mert kisebb lenne a haszon, mint amikor szabadon garázdálkodhattak. Érdemes volna konkrétan  feltárni minden bank esetében, hogy játszottak-e és  milyen szerepet a magyar gazdaság, pld élelmiszeripar  tönkretételében , mihez volt engedélyük és mihez nem azok közül, ami a portfóliójukban volt. Nemrég derült ki pld a Commerzbank egyik  kelet-európai belső korrupciós botránya , amit eltussolni már  nem lehetett, de meglehetősen rövidre fogták az ügy  kommünikéjét. Nosza nézzük meg mi  is közelebbről, ha már a PSZÁF annak idején elfelejtette, hogy  mi  is történt itthon az elmúlt években ezeknél a bankoknál..
A lakossági és devizahitelezési gyakorlatról most  nem is beszélve, ami már egy  külön, szinte  kriminalizált területté  nőtte ki magát.

Pősze Lajos.





 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése